PIC Lesson: Keypad

August 14th, 2009  Posted at   Lesson PIC
arrow   |   36 Commentsarrow

Keypad adalah satu set button yang disambung secara matrix. Kelebihan menggunakan keypad berbanding menggunakan button biasa adalah keypad memberikan lebih banyak button dan kurang I/O port. Contoh 4X4 keypad, memerlukan 8 port kerana ia disambung secara matrix.

Anda boleh juga membina sambungan sendiri dengan menggunakan push button. Sambungan bagi keypad adalah seperti di bawah.

Keypad adalah input module tetapi programnya perlu setkan 4 port sebagai input dan 4 port sebagai output.

Di bawah adalah videonya

Video keypad dengan seven segment

Video keypad dengan LCD HD44780

Video keypad dengan LCD Nokia 3310

PIC Source Code

36 Responses to “PIC Lesson: Keypad”

  1. azrul says:

    Ok Shahrul…Do we need to adjust anything in libraryhardware.h file and libraryuniversaldisplay.h file after renamed the file of (#define SHAHRULNIZAM) to (#define AZRUL)???

Leave a Reply

What is 3 + 3 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)